Stichting Archipel Onderwijs & Kinderopvang is eind 2023 op 3 kindcentra gestart met een proeftuin voor een nieuwe organisatiestructuur die kinderopvang en onderwijs meer integreert. De ervaringen die Stichting Archipel opdoet in deze proeftuinen worden gedeeld met de andere kindcentra binnen de stichting.
De proeftuinen zijn een waardevolle manier om in de praktijk ervaring op te doen met nieuwe ideeën en van elkaar te leren. De bevindingen uit de proeftuinen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een toekomstbestendige organisatiestructuur voor Stichting Archipel. Een structuur die de ontwikkeling van het kind zo optimaal mogelijk ondersteunt.
Doel van de proeftuinen binnen stichting Archipel
Door proeftuinen te organiseren bij kindcentra van verschillende groottes, verwacht Stichting Archipel te leren hoe de rollen en taken op een optimale manier kunnen worden ingericht, rekening houdend met de specifieke behoeften van elk kindcentrum. De bevindingen uit de proeftuinen zullen helpen om de organisatiestructuur te optimaliseren en te implementeren in alle kindcentra binnen Stichting Archipel.
De 3 proeftuinen die deelnemen zijn:
- Montessori Kindcentrum De Plotter.
- Kindcentrum Het P@rk.
- Kindcentrum De Waaier.
Nieuwe organisatiestructuur in de praktijk
De proeftuinen hebben als doel om de nieuwe taken en functies voor kinderopvang en onderwijs in de praktijk te brengen en te evalueren. De rollen en taken die in de proeftuinen worden getoetst zijn die van coördinator 0 tot 6 jaar, coördinator 6 tot 13 jaar, zorgcoördinator 0 tot 6 jaar (ook wel IB’er), zorgcoördinator 6 tot 13 jaar (IB’er), de personeelsplanning en de pedagogisch coach. Belangrijk is om te onderzoeken of de rol- en taakverdeling in de praktijk tot zijn recht komt, wat de functiebeschrijving zou moeten worden, welke werktijdfactor wenselijk is, of aanvullende scholing nodig is en welke waardering bij de verschillende rollen past.
Onderzoek naar de taken van de IB-er en de pedagogisch coach
Een tweede doel van de proeftuinen is om te onderzoeken of de taken van de IB’er en de pedagogisch coach gecombineerd kunnen worden. Een werkgroep onderzoekt middels de proeftuinen of dit een efficiëntere en effectievere manier is om ondersteuning te bieden aan leerkrachten en pedagogisch medewerkers.
Ontwikkeling van een flexibele en toekomstbestendige structuur
De proeftuinen zijn opgezet met oog op de lange termijn. Het doel is om te komen tot een flexibele en toekomstbestendige structuur die past bij de veranderende behoeften van kindcentra. De bevindingen uit de proeftuinen zullen worden gebruikt om de organisatiestructuur van Stichting Archipel te optimaliseren en te zorgen dat de kwaliteit van kinderopvang en onderwijs gewaarborgd blijft.
Stichting Archipel verwacht voor de meivakantie de eerste bevindingen intern te kunnen terugkoppelen.